در سال‌های اخیر رونق استارت‌آپها، با ظهور بازیگران جدید (شتاب دهنده‌ها) در اکوسیستم‌ها آنها ایجاد شده و بسیار مورد توجه استارت آپها قرار گرفته است. در سال های گذشته شتابدهنده ها، با سایر موسسات حمایت کننده از استارت‌آپهای نوپا مانند شرکت های انکوباتور، شرکت های فرشته کسب و کار (Angel B.C) و سرمایه گذاران ریسک پذیر به اشتباه گرفته می شد. اما با کارایی بالا و میزان موفقیت شتابدهنده ها، امروزه این اصطلاح برای مدیران در اولویت و کاملا آشنا است.

تاثیر شتابنده‌ها در استارت آپها

شتاب دهنده ها در جوامع روبه پیشرفت نقش فزاینده‌ای دارند. شواهد اولیه نشان دهنده ظرفیت قابل توجه شتاب دهنده‌ها برای بهبود نتایج استارتاپ‌ها و سرایت این مزایا به جامعه روبه رشد از لحاظ اقتصادی است. با این حال همه شتاب دهنده‌ها به‌طور یکسان ایجاد نمی‌شوند و کیفیت در زمان راه‌اندازی، مهم است. شتاب دهنده، راه اندازی و رشد یک برنامه در مدت کوتاه است که باعث «رشد چند ساله» و «رشد در چند ماه» آن استارت آپ می‌شود. امروزه شتابدهنده ها را به عنوان اردوگاهی برای آماده‌سازی بازار و توسعه سرمایه‌گذاری در نظر می گیرند.

 مزایای شتاب دهنده:

تامین بودجه از طریق بازار سرمایه: در این روش از سرمایه گذاری، اکثر برنامه‌ها به شرکت‌های خود سرمایه گذاری‌های هسته‌ ارائه‌ می‌ شود. معاملات سهام شتاب دهنده به‌طور متوسط 78000 دلار در سال 2021 بوده است. سوال اینجاست که شتابدهنده‌های چگونه درآمدکسب می‌کنند؟ پاسخ ساده است، شتابدهندگان در این روش سرمایه گذاری به عنوان کارگزار معامله گر سهام، درصدی از سود معاملات را برمی‌دارند.

همکاری، زمان و محیط کار: در دنیا امروز، صرفا کار سخت باعث موفقیت نمی‌شود. شتاب دهنده‌ها به شما زمان کار مستقل زیادی می‌دهند. این برنامه‌ها معمولاً فضای همکاری یا دفاتر خصوصی را برای این منظور فراهم می‌کنند.

آموزش: بسیاری از برنامه‌های شتاب دهنده امکان دسترسی به آموزش‌ها فراهم می کنند. اینها ابتدا از برنامه‌های رسمی راهنمایی شروع می کنند. مشاوران‌، سرمایه‌گذاران و متخصصان موفق در رشد مشاغل سهم عمده ای دارند. در طول فعالیت یک شتاب دهنده‌، شرکت در سمینارها‌، کارگاه‌های آموزشی‌، جلسات مربیان و شیوه های مشارکت شرکت خواهند کرد.

شبکه سازیبرنامه‌های شتاب دهنده به گروه‌های بسیاری متکی است. بنابراین، در طی چندین ماه شرکت‌های نوپا در مراحل اولیه توسعه با دیگر شرکت ها و مدیران ملاقات می‌کنند. آنها با همفکران نوآور خود تبادل نظر می‌کنند که می‌تواند موفقیت و مشارکت‌های آینده را به همراه داشته باشد. استارت‌آپ‌ها همچنین با بنیانگذاران شرکت های موفق کار و به یک شبکه فارغ التحصیلان دسترسی پیدا می‌کنند.