تامین مالی جمعی یک مفهوم جدید در سرمایه‌گذاری و مشاغل نوپا است که هرچقدر می تواند سودمند و سودده باشد، قادر است که بسیار خطرپذیر و همراه با ریسک باشد. خطرات اصلی سرمایه‌گذاری مبتنی بر تامین مالی جمعی عبارتند از:

۱-کسب و کاری که درآن سرمایه‌گذاری می‌کنید، ممکن است دچار مشکل و ورشکستگی شود. بسیاری از مشاغل نوپا در چندسال اول شکست می‌خورند، بنابراین ممکن است تمام پول خود را از دست بدهید، پس برای خودتان حاشیه ضرر در نظر داشته باشید یا همه سرمایه تان را در یک کسب و کار نگذارید.

۲-بازدهی، تضمین نمی‌شود. ممکن است آن کسب و کار، سهام ارزش افزوده نداشته باشد یا شما سهمی از سود دریافت نکنید. پس نمی‌توانید ۱۰۰ درصد روی سود آن حساب کنید.

۳-شاید فروش سهام سخت یا غیرقابل فروش باشد. سهام بسیاری از کسب و کارها معمولا ثبت نمی شوند و  ممکن است شما نتوانید سهام را آن شرکت را در بورس اوراق بهادار بفروشید.

 

۴-ممکن است پلتفرم تامین مالی جمعی دچار مشکل شود. شما اگر پولتان را به یک وبسایت تامین مالی جمعی پرداخت کرده باشید، قبل ازآنکه پول شما در کسب و کاری سرمایه‌گذاری شود، آن وبسایت دچار مشکل می شود و ممکن است شما پولتان را از دست بدهید. پس قبل از هر حرکتی در این مسیر، آگهی کامل را به‌دست بیاورید تا دچار آسیب نشوید.

چگونه میزان خطرات روش تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ را پایین بیاوریم؟

فقط آن مقدار پولی را که شما می‌توانید از دست بدهید و زندگی تان را دچار چالش و ورشکستگی نمی کند، سرمایه‌گذاری کنید. شما نباید بیش از ۱۰ درصد از پولی که در یکسال در دسترس دارید را سرمایه‌گذاری کنید. قبل از سرمایه‌گذاری هر پولی با استفاده از یک پلتفرم سرمایه‌گذاری مبتنی بر روش تامین مالی جمعی، سیستم خدمات مالی وبسایت را بررسی کنید تا از مجاز بودن آن اطمینان حاصل نمایید. پلتفرم‌های کمک مالی جمعی مبتنی بر پاداش توسط FCA تنظیم نمی‌شود. پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنید باید قبل از واگذاری به کسب و کارها، در یک حساب جداگانه به حساب‌های بانکی خود در وب‌سایت تامین مالی جمعی، سپرده شود.

همه این روش‌ها کمک می‌کنند تا شما با کمترین آسیب و ریسکی وارد این پروسه شوید.