امروزه چالش های پیچیده و گسترده ای در شهرهای دنیا وجود دارد که مردم با آن مواجه هستند و تنها از طریق یک رویکرد سیستماتیک قابلیت برطرف شدن دارد. به دلیل جمعیت بالای ساکن در یک شهر، امروزه بی نظمی و نا متعادل بودن بین ترافیک و خدمات شهری، به وجود آمده که در نتیجه این ناهماهنگی، برنامه ریزان شهری در دنیا در تلاشند تا با نگاهی یکپارچه تمامی خدمات شهرنشینی را توسعه و زندگی را در عصر امروز بهبود ببخشند. یکی از مفاهیم اصلی در راستای این موضوع «هوشمند سازی شهرها» یا «شهر هوشمند» است. شهر هوشمند به عنوان محور تحول و توسعه هزاره جدید مطرح شده و به معنای گشایش مفاهیمی نو در برنامه ریزی شهری است که قابلیت های جهان واقعی و مجازی را برای حل مشکلات شهری با هم ترکیب می کند.
مجموعه فرتاک با در اختیار داشتن منابع و شرکای تجاری کلیدی، اقدام به ارائه خدمات و محصولات در این حوزه در واحد داخلی ایران و کشورهای همسایه نموده، همچنین از کسب و کارهایی که در این حوزه خواهان ارائه خدمت و سرویس هستند، استقبال و حمایت می کند.

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند، شهرهایی برمبنای فناوری اطلاعات ساخته می شوند و از دولت و شهروندان گرفته تا حمل و نقل و انرژی و محیط زندگی در آنها کاملا مجازی و هوشمند اداره می شود. به عبارتی، شهر هوشمند، اساساً یک شبکه هوشمند از اشیاء متصل و ماشین‌هایی است که اطلاعات را با استفاده از فناوری بی‌سیم و رایانش ابری انتقال می‌دهد. برنامه‌های IoT مبتنی بر رایانش ابری، اطلاعات را در لحظه دریافت، تجزیه و تحلیل و مدیریت می‌کنند تا به شهرداری‌ها، شرکت‌ها و شهروندان کمک کند که برای بهبود کیفیت زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرند.

شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود، که داری معیارهای اصلی ذیل باشد:

دولت  هوشمند (Smart Governance)
شهروند هوشمند (Smart Citizen)
محیط زندگی (Smart Environment)
محل زندگی هوشمند (Smart Home)
اقتصاد هوشمند (Smart Economy)
حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)
انرژی هوشمند (Smart Energy)

سرویس و خدمات اصلی ارائه شده در شهر های هوشمند:

روشنایی هوشمند: کنترل و یکپارچه کردن روشنایی شهری، سنسورها و محرک‌ها با استفاده از فناوری اینترنت اشیا IOT به منظور بهیه سازی مصرف انرژی و رشد امنیت در شهرها.

پارکینگ هوشمند: مجموعه‌ای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مبتنی بر اینترنت اشیا، جهت مدیریت هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد، ورود- خروج و توقف، کاهش میزان پرسنل درگیر و افزایش میزان ایمنی و دریافت هزینه‌ها بصورت خودکار یا دستی.

کشاورزی هوشمند: بهینه سازی فرآیندها و استفاده مؤثر از منابع آبی و بهره‌برداری کارا از زمین، فضای سبز و پارک‌ها با استفاده از سنسورهای مختلف پایش وضعیت خاک و با بکار گیری تکنولوژی اینترنت اشیا.

مدیریت هوشمند ضایعات: نظارت، جمع آوری، انتقال، پردازش، بازیابی و دفع زباله‌ با استفاده از بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و با فناوری اینترنت اشیا و یا به زبانی دیگر مدیریت هوشمند جریان زباله از مبدأ به محل دفع.

ساختمان هوشمند: خانه هوشمند محلی است که از دستگاه‌های متصل به هم و اینترنت، برای کنترل از راه دور و مدیریت لوازم و سیستم‌های هوشمندی هم چون روشنایی، امنیت و… استفاده می‌کند.

مجموعه watgroup قادر به ارائه تمامی سرویس های مذکور و بیشتر در این حوزه می باشد.

مزایای شهر هوشمند فرتاک:

کاهش هزینه های جاری و پایداری خدمات، رضایت شهروندان به دلیل نظم و هماهنگی بالا و یکپارچگی ، کیفیت مناسب خدمات ارائه شده شهروندی همچنین جوامع می توانند روشهای توزیع انرژی را بهبود بخشند، جمع آوری زباله را ساده‌تر کرده و با کمک IoT باعث کاهش ترافیک و حتی بهبود کیفیت هوا گردند.

مثال هایی از خدمات ارائه شده در شهرهای هوشمند دنیا:

به عنوان مثال، چراغ‌های راهنمایی هوشمند، داده‌ها را از سنسورها و اتومبیل‌ها دریافت کرده و بر اساس این اطلاعات لحظه‌ای یا RealTime به‌گونه‌ای عمل می‌کنند تا به بهترین حالت، در زمان مواجه با ترافیک، عمل کرده و از راه بندان جلوگیری کنند. اتومبیل‌های متصل می‌توانند با پارکومترها و پایانه‌های شارژ الکتریکی خودروها ارتباط برقرار کنند و بهترین مسیر را برای رانندگان، جهت رسیدن به نزدیکترین نقطه قابل دسترس فراهم کنند. سطل‌های زباله هوشمند به طور خودکار داده‌ها را به شرکت‌های مدیریت زباله ارسال می‌کنند و زمانبندی تخلیه زباله‌ها را بسیار دقیقتر و کاراتر از یک برنامه از قبل تعیین شده، برنامه ریزی می‌کنند. تلفن‌های هوشمند شهروندان تبدیل به کارت شناسایی و گواهینامه رانندگی آنها می‌گردد و در نتیجه سرعت و سادگی ارائه خدمات دولتی را افزایش می‌دهد. این فناوری‌ها باهم در حال بهینه سازی زیرساخت‌ها، قابلیت پرتابل بودن، خدمات عمومی و انرژی می‌باشند.

چرا به شهرهای هوشمند نیاز داریم؟

مردم به طور فزاینده‌ای از مناطق روستایی به شهر‌ها مهاجرت می‌کنند. تا سال ۲۰۵۰، حدود ۸۶ درصد مردم در کشور‌های توسعه یافته و ۶۴ درصد در کشور‌های در حال توسعه در شهر‌ها زندگی خواهند کرد. پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از نکات بسیار ضروری جهت هماهنگی با این گسترش سریع جمعیت و تأمین منابع مالی شهرها، است.

برای مشاهده پروژه هوشمند سازی ارمنستان اینجا کلیک کنید