تجارت بین الملل یکی از ابزارهای ارتباطی و تبادل در هزاره جدید به حساب می‌آید، اما موضوع جدیدی نیست. مارکوپولو می تواند نمونه بارز این تجارت در دوران قدیم باشد که کاروان‌های بزرگ با محموله‌های ابریشم و ادویه جات در جاده ابریشم عبور و مرور می کردند، حتی در گذشته تر از زمان مارکوپلو (1270 میلادی) انسان قبل از تاریخ با قبایل دور خرید کالا به کالا پوست و نمک می کرد. تجارت به این دلیل وجود دارد که یک گروه یا کشور دارای کالاهایی است که مورد تقاضای گروه دیگری از کشورها است و هرچه دنیا از نظر فنی پیشرفت بیشتری می کند‌، نیازهایمان نیز بیشتر می شود که قادر به تولید یا کشت آن به اندازه نیاز نیستیم. پس تجارت بین المللی توسعه بیشتری پیدا کردند.

انواع مشاغل واردات و صادرات

در ابتدا‌، بیایید نگاهی به بازیکنان این عرصه بیندازیم، در حالی که واردکنندگان و صادرکنندگان خود را در اختیار دارید‌، تغییرات زیادی در موضوع اصلی وجود دارد.

شرکت مدیریت صادرات (EMC):

یک شرکت EMC عملیات صادراتی را برای یک شرکت داخلی انجام می‌دهد که می‌خواهد محصول خود را به خارج از کشور بفروشد، اما نمی داند چگونه.  EMC همه کارهای مربوطه را انجام می دهد:

استخدام فروشندگان
صورتحساب مشتریان
توزیع کنندگان
مدیریت تبلیغات
بازاریابی
نظارت بر علامت‌گذاری
بسته‌بندی
حمل و نقل
گاهی اوقات ترتیب تأمین مالی یا انعقاد قرارداد برای ایجاد یک برنامه کارت اعتباری

در برخی موارد،EMC  حتی کالاها را نیز به خود اختصاص می‌دهد و در واقع توزیع کننده محصولات خود می‌شود.EMC ها معمولاً بر اساس محصول، بازار خارجی یا هر دو تخصص دارند مگر اینکه عنوان خود را بگیرند توسط کمیسیون حقوق بازدارنده به علاوه کارمزد پرداخت می شوند.

شرکت تجارت صادرات  (ETC):

در حالیکه EMC  کالاهایی برای فروش دارد و به دنبال خریداران است ، ETC به طرف دیگر حمله می‌کند. این مشخص می‌کند که خریداران خارجی می‌خواهند پول خود را صرف چه مواردی کنند و سپس منابع داخلی را که مایل به صادرات هستند شکار می کند. ETC گاهی کالای مورد نظر را به خود اختصاص می‌دهد و گاهی کارمزد کم می کند.

بازرگان واردات صادراتکارآفرین بین المللی به نوعی نماینده آزاد است. او مشتری خاصی ندارد و در هیچ صنعت یا مجموعه ای از محصولات تخصصی ندارد. بلعکس او کالا را مستقیماً از تولید کننده داخلی یا خارجی خریداری می‌کند و سپس بسته بندی‌، حمل و فروش کالا را به تنهایی انجام می دهد. این البته بدان معناست که برخلاف EMC ، او تمام خطرات (و همچنین کلیه سودها) را به عهده می‌گیرد.