شاید اگر در ابتدای راه کسب‌وکار و درآمدزایی باشید از خودتان بپرسید که چگونه مخاطبین خود را بشناسیم؟شناخت مخاطبین حکم حیات دائمی را برای شغل و شرکت شما دارد و شما برای ادامه بقای کسب و کارتان می‌بایست بدانید خدمات و محصولاتتان برای چه افرادی مناسب است. در برخی از شغل‌ها مشتریان کاملا شناخته شده و بدیهی هستند. اما ممکن است در برخی مشاغل بازار هدف متغییر باشد و یا پس از مدتی به این نتیجه برسید که بازار هدف و گروه مخاطبین مناسبی را به عنوان مناسب انتخاب نکرده‌اید.

بهتر است بدانید فرقی ندارد که شما با از همان ابتدا گروه مخاطبین اصلی خود را می‌شناسید یا خیر، اما می‌بایست با راه‌های شناخت مخاطبین ایده آل خود آشنا باشید.

روش‌های شناخت مخاطب برای تبلیغات و بازاریابی

چگونگی شناخت و آشنا بودن با بازار هدف ازین نظر اهمیت دارد که شما برای ارائه خدمات بهتر و ادامه کارتان به همان گروه مخاطبین نیازمند هستید و چه بسا نظرات و بازخورد آن‌ها بتواند در نوع خدمات شما و یا محصولاتتان تغییر ایجاد نماید.

برای شناخت مخاطبین چند گزینه پیشرو خواهید داشت:

  1. برای شناخت مخاطبین خود ابتدا مشخص نمایید دقیقا چه نوع خدمات و محصولاتی را ارائه می‌دهید. شناخت دقیق خدمات و محصولات باعث می‌شود تا بدانید برای چه دسته‌ای از افراد چه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارید. برای مثال اگر شما ارائه دهنده محصولات زیبایی هستید بهتر است بدانید نوع محصول شما برای آقایان و یا خانم‌ها ارائه شده است و حتی برای چه سنی مناسب است؟
  2. خودتان را به جای گروه هدف قرار دهید. اگر شما یکی از افراد گروه هدف باشید جذب کدام ویژگی محصول و یا خدمات می‌شوید. آیا هزینه محصول مناسب است؟ آیا نیاز انتخاب آن وجود دارد و یا باید برایش ایجاد نیاز نمود؟ محصولات و خدمات مشابه دارای چه ویژگی هستند و چرا باید شما انتخاب شوید؟

دانستن پاسخ این سوالاتی نظیر چگونه مخاطبین خود را بشناسیم؟ موجب می‌شود تا بتوانید با دید بهتری گروه هدفتان را انتخاب نمایید و بتوانید برایشان دلیل اینکه چرا گروه هدف ایده‌آلی هستند را توضیح دهید.

شناسایی مخاطب در بازاریابی پیامکی

برخی از مخاطبین به دنبال انگیزه هستند تا در گروه ایده آل شما قرار بگیرند! شاید ابتدا این جمله برای شما عجیب و یا اشتباه باشد اما کمی صبر کنید!

شاید پیش آمده باشد که پیامک تبلیغاتی از یک سالن زیبایی بانوان دریافت شده باشد درصورتی که گیرنده آقا باشد!!

در اولین واکنش پیام حذف می‌شود. اگر متن شما حاوی اطلاعات سالن زیبایی باشد قطعا امکان اینکه مخاطب گیرنده را به عنوان مشتری خود داشته باشید به صورت کامل از دست داده‌اید که البته بدیهی و طبیعی است. حال اگر متن همان سالن زیبایی به گونه دیگری تنظیم می‌شد چه؟!

مثلا: زیبایی را به بانوی اول زندگیتان هدیه دهید. سالن زیبایی …

متن نوشته شده به این صورت به شما کمک می‌کند حتی اگر گیرنده واقعی در گروه هدف مخاطبین شما قرار نداشته باشد، به طریقی آن را به فردی که می‌تواند مخاطب شما باشد انتقال دهد.

تنظیم هوشمند نوع و محتوای متن تبلیغات نیز گزینه است که برای گروه مخاطبین نامشخص، تبلیغات را هدفمندانه می‌نماید. گاهی اوقات نیز مخاطبین شما کاملا مشخص شده‌اند و شما می‌بایست متن مناسب را برایشان انتخاب نمایید. اگر ارتباط شما پیامکی باشد می‌توانید در لیست‌های جداگانه و دسته بندی شده شماره موبایل‌ها را در دفترچه تلفن سامانه پیامکی خود ذخیره نمایید و یا از بانک شماره موبایل‌های گروه بندی شده استفاده کنید.

بسیاری از سامانه‌های ارسال و دریافت پیامک به صورت جداگانه و در دسته بندی‌های مختلف شماره موبایل مخاطبین را ارائه می‌دهند.

برای مثال دسته بندی‌ها ممکن است بر اساس شغل باشد و یا شماره موبایل‌های موجود در شهرها حتی ممکن است بانک‌هایی بر اساس شماره موبایل‌هایی در شهری خاص ارائه شود.

نکته‌ پایانی …

بدون هیچ شبه ای هر کسب و کاری اگر به دنبال پیشرفت و گسترش کار خود باشد نیازمند مخاطبانش است. تشخیص درست مخاطبان هدف بقدری مهم است که می‌تواند به شما کمک کند که رقیبانتان را پشت سر گذاشته و محصولتان را به موفقیت برسانید.